Photo by Elvira Eberhardt

Head of Department, Professor
DTU Health Tech
+45 40 27 27 75

Professor Jan Ardenkjær-Larsen fra DTU Sundhedsteknologi modtager sammen med fysikprofessorerne Martin Plenio og Fedor Jelezko fra Ulm Universitet det prestigefyldte ERC Synergy Grant, der gives til tværdisciplinære forskningsprojekter.

I løbet af de næste seks år vil forskerne modtage omkring 70 millioner kr. til finansiering af deres forskningsprojekt.

”Det er en fantastisk mulighed for at arbejde sammen med topforskere med andre kompetencer. Der opstår nye ideer, når forskere ser tingene fra forskellige vinkler, så jeg forventer mig meget af det fremtidige samarbejde,” siger Jan Ardenkjær-Larsen.

"Der opstår nye ideer, når forskere ser tingene fra forskellige vinkler"
Professor Jan Ardenkjær-Larsen

Udvidet anvendelse af magnetiske scanningsmetoder

NMR- og MRI-scanninger har gjort det muligt at skabe ny viden inden for en række videnskabelige felter - fra kemi til biovidenskab. Der er dog en udfordring, at de har en lav følsomhed, som bl.a. gør det svært at bruge dem til forsøg på nanoskala eller til metaboliske processer, som f.eks. dem, der foregår i kroppen. Ved at udvikle ny kvantemekanisk software og -teknologier, som kan forstærke de svage magnetiske afvigelser, som opfanges af scanneren, og målrette det til biologisk og medicinsk billeddannelse og spektroskopi, håber forskerne at kunne udvide anvendelsesområderne betragteligt. Med adgang til metaboliske processer helt ned i de mindste detaljer, kan der skabes ny indsigt i metaboliske signaturer fra en bred vifte af sygdomme, såsom kræft, hjertekarsygdomme og mekanismerne bag neurodegenerative sygdomme.

Kan bane vej for præcisionsmedicin

”Metabolske scanninger har potentiale til at revolutionere medicinsk billeddannelse og bane vejen for personlig præcisionsmedicin,” påpeger professor Jan Ardenkjær-Larsen.

Jan Ardenkjær-Larsen har opfundet en metode, der kaldes for Hyperpolarized Metabolic MR. Hyperpolarisering, som f.eks. kan magnetisere sukkerstoffet pyruvat, så det kan bruges som sporstof ved MR-skanninger. Når det bliver injiceret i en patient før en MR-skanning, bliver MR-signalet forbedret op til 20.000 gange.

Et samarbejdsprojekt

Den samlede bevilling til projektet, som har akronymet HyperQ, er på 9,4 mio. Euro – ca. 70 mio. kroner.

Fra DTU modtager professor Jan Ardenkjær-Larsen fra DTU Sundhedsteknologi 3,5 mio. Euro. Derudover modtager professor Fedor Jelezko og professor Martin Plenio fra Universität Ulm bevillinger ifm. projektet.

HyperQ-teknologien vil blive testet i sammenhæng med udfordringerne ved biologisk og medicinsk billeddannelse og spektroskopi. Et praktisk mål er at udvikle omkostningseffektive og følsomme magnetiske resonans applikationer, der også kan bruges i medicinsk praksis eller mindre forskningsinstitutioner.

Jan Ardenkjær-Larsen i NMR laboratoriet. Foto: Torben Nielsen

Billedtekst: Jan Ardenkjær-Larsen i NMR laboratoriet. Foto: Torben Nielsen

Top billede: Jan Ardenkjær-Larsen (rød skjorte), Martin Plenio (hvid skjorte) og Fedor Jelezko (i mørk jakke). Foto: Elvira Eberhardt.

Hør Jan Ardenkjær-Larsen fortælle mere om HyperQ projektet her:

Om HYPERMAG

HYPERMAG – Center for Hyperpolarization in Magnetic Resonance – blev etableret i 2015 på en bevilling fra Danmarks Grundforskningsfond.

Centerets forskerhold fokuserer på at udvikle videnskaben og teknologien bag hyperpolarisering samt at omsætte den til nye anvendelser inden for medicin, biologi og kemi. Centeret ledes af Jan Henrik Ardenkjær-Larsen.

Læs mere om Hypermag her: www.hypermag.dtu.dk

News and filters

Get updated on news that match your filter.